piątek, 1 października 2021

w środku Europy, czyli czym Suchowola słynie


Jak przystało na tak ważny punkt na mapie Polski,
 czyli geograficzny środek Europy,
 stoi tu okazały pomnik błogosławionego i męczennika, Jerzego Popiełuszki...



.... co nie powinno nikogo dziwić,
 bo ksiądz Popiełuszko tu w Suchowoli pobierał nauki, a w niedalekich Okopach przyszedł był na świat i spędził dzieciństwo. Stalowy łuk, to element ołtarza polowego na lotnisku Krywlany w Białymstoku z czasu wizyty papieża Jana Pawła II w 1991 r.



Ale do rzeczy, bo o środku Europy na wschodzie Polski chciałam słów kilka.
Otóż jeszcze w w 1775 roku
  kartograf i astrolog królewski Szymon Antoni Sobiekrajski określił miejsce, gdzie krzyżują się linie łączące najdalsze punkty Europy. Zgodnie z obliczeniami środek Europy znajduje się w miejscowości Suchowola koło Białegostoku. 

Ale - w w 1989 roku Jean-George'a Affholdera z francuskiego Narodowego Instytutu Geografii wyliczył, że
środek Europy znajduje się na terytorium Litwy w pobliżu Wilna, co Litwini uczcili specjalnym parkiem.

Cóż, geograficzny środek Europy jest trudny do wyznaczenia, bo niejednoznaczne są kryteria, jakie należy zastosować, a do tego problematyczny okazuje się być przebieg granicy Europa-Azja, tudzież kwestia przynależności Islandii, Azorów i Madery do kontynentu europejskiego, nie wspominając już o norweskich i rosyjskich wyspach. Stąd zapewne 
istnieje kilkanaście innych punktów uważanych za „środek Europy”, znajdujących się na terenie Austrii, Białorusi, Czech, Estonii, Litwy, Niemiec, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Ukrainy (Diłowe w okolicy Rachowa). 
Jest jeszcze środek Unii Europejskiej,
 który w latach 2013-2020 znajdował się w Westerngrund w Dolnej Frankonii, ale od kiedy z Unią pożegnała się Wielka Brytania, środek przesunął się nieco na południowy wschód (niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę), do Gadheim w gminie Veitshöchheim, w Bawarii.... 

Biorąc to wszystko pod uwagę, apeluję - nie przywiązujmy się zbytnio do idei 
 środka 😊


 
#Suchowola  znajduje się przy krajowej ósemce, 
między  Białymstokiem a Augustowem. 
Gdybyście w drodze szukali miejsca, gdzie można smacznie zjeść,  
 to polecam knajpkę o nazwie Ósemka w nieodległym Sztabinie:)

 

                     (wszystkie informacje i cytaty za wikipedia.pl)

24 komentarze:

  1. Środek czy nie, zawsze warto zajrzeć, a takie atuty przyciągają turystów i o to chodzi:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! sama tam się zatrzymałam skuszona wizją środka :) przegapiłam, niestety pomnik i cmentarz, bo akurat padało, żałuję.

      Usuń
  2. Każdy swój środek chwali. W związku z tym i my musieliśmy to miejsce obejrzeć. Ot taka ciekawostka. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dzieki tej ciekawostce turysta nie przejeżdża mimo, tylko sie zatrzymuje:) Pozdrawiam i ja:)

      Usuń
  3. Nie byłam w Suchowoli, ale jak widać w każdej nawet małej miejscowości jest coś do zobaczenia. Zawsze chciałam zobaczyć Piątek, ale na razie nie trafiłam do środka Polski ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cos mi się obiło o uszy, że ten środek z Piątku przesunęli do Nowej Wsi pod Kutnem, na co mieszkańcy Piątku - Piątka? - nie chcą się zgodzić;)

      Usuń
  4. Miasto środka, to jednak nie to co... Państwo Środka ;-)
    Korycin, ze swoimi pomnikami, pewnie był ciekawszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oba miejsca zwiedzałam 'po rynku', trudno powiedzieć.

      Usuń
  5. Skąd ty kochana wiesz, dokąd jechać? I to z Dolnego Śląska, który jest moim krajem lat dziecinnych! :) Przytulaski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, moja droga, toż to jest temat na osobne opowiadanie 😊 a w skrócie - siadam(y) i wymyślam(y). Pozdrawiam z okolic bliskich twemu sercu, jeśli to Wrocław, oczywiście :)

      Usuń
  6. Jeżeli chodzi o "środki" to byłam w Piątku, ponoć środku Polski;).
    A te kolorowe przęsła mostu/wiaduktu oglądam zawsze na A2 jak jadę w moje rodzinne strony. Właśnie przy ostatniej podróży rozmawiałyśmy z córką, ze bardzo już te tęczowe kolory wyblakły.
    ps. co do Twojego pytania pod moim postem - tak, wiem o kim piszesz, Ewe777 z bloxa i jej blog "Moje pięć minut" pamiętam. Z tego co wiem, nie przeniosła się na żaden portal i kontakt się urwał, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Środek przesunęli do Nowej Wsi pod Kutnem, co nie wszystkim się podoba.

      A Ewa nie żyje:( jakieś dwa lata temu spróbowała kontynuowac blog na blogerze, ale poprzestała na jednym wpisie. 5 października w komentarzach pojawiła sie informacja, że zmarła pod koniec 2020.
      Jest mi strasznie, ale to strasznie smutno, bo bardzo ja lubiłam.
      tu zerknij: https://polubiwszy.blogspot.com/

      Usuń
  7. Bardzo ciekawe to, jak środek Polski przesuwa się wte i nazad:) Ale też to pokazuje, jak bardzo zmienił się świat na przestrzeni zaledwie 250 lat.

    OdpowiedzUsuń
  8. O Sztabin chyba nie zahaczyłam! I o Piątek też nie!
    Przyjdzie mi powtórzyć w jakiejś nieodgadnionej przyszłości jeszcze raz! ;-)))))

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe miejsca odwiedziłaś! Nie miałam pojęcia, że tam jest jakiś środek Europy. Wiem za to, że niedaleko mnie jest środek Polski: geometryczny, a nawet geodezyjny! Też ciekawe!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie wiedziałam:) a to niedaleko od ciebie, to Nowa Wieś pod Kutnem, prawda?

      Usuń
  10. Po przeczytaniu przytoczonych informacji, uważam, że rzeczywiście nie ma się co przywiązywać. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ważne, że jesteśmy w Europie (jeszcze), a czy to środek czy nie, nie ma znaczenia, oby poza granicę nie wypaść...
    Jak zawsze ciekawe miejsca pokazujesz 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwestia środka ma zapewne znaczenie dla mieszkańców, bo albo sa w centrum zainteresowania, albo nie ;)
      Jak zawsze sie polecam i dziękuję 😊

      Usuń
  12. Trzeba będzie się wybrać :) Miejsce pełne symboli.

    OdpowiedzUsuń

Ostatnio pisuję dość nieregularnie, ale to nie znaczy, że nie zaglądam do Was:)